Sådan optimerer du en travl hverdag

Optimer travl hverdag

Del denne artikel

I en moderne tid kender de fleste af os til det, at have en travl hverdag. Vi har uddannelse, job, kærester/koner, venner og familie, børn, sport og så vil vi jo også gerne nå at nyde livet med restaurant besøg, biograf, rejser og andet underholdning. Det kan til tider være svært at finde tid til det hele, eller i hvert fald at nå alle de ting vi gerne vil. Her i denne artikel får du konkrete og gode råd til hvordan du optimerer en travl hverdag, så du får tid og overskud til alle de ting du gerne vil nå.

Planlæg din dag

Inden du går i seng, så brug 5 minutter til at planlægge den næstkommende dag, ved at skrive en to-do liste. Skriv både dine private gøremål ned og dagens arbejdsopgaver. Ved at planlægge din dag aftenen inde, bliver du bedre mentalt forberedt på de opgaver der venter og kan dermed indstille dig på dem og hurtigere og nemmere håndtere dem. Start dagen ud med de vigtigste arbejdsopgaver, da det er denne tid på dagen du har mest energi og er klarest i hovedet (Om ikke andet efter morgenkaffen). Du kan også tracke dit tidsforbrug på forskellige ting gennem din dag, og se om der er noget der kan elimineres eller hvor tidsforbruget kan reduceres.

Hold dig i form

God form og motion i hverdagen er med til at give dig overskud. har du ikke tid til at træne i et fitness center og vil gerne undgå transporttiden, kan du overveje at tage et online træningsforløb. Med et online træningsforløb får du en personlig træningsplan, hvor du sagtens kan lave øvelserne hjemme i dit eget hjem. Du får ligeledes kostvejledning, instruktion i målinger før og efter, samt daglig kontakt til en personlig træner. Et online træningsforløb er en god måde at optimere din hverdag, da det holder dig til ilden og sørge for du får den nødvendige træning og motion til at holde dig sund og skarp i hverdagen, samtidig med du sparer en masse tid på transport frem og tilbage til fitness center. (Og så sparer du jo også abonnementet til et fitness center).

Uddeleger opgaver

Hvis du har for travlt til at nå de ting du gerne vil i livet, så er det måske på tide at begynde og uddelegere opgaver. Alt lige fra private gøremål til arbejdsopgaver er det muligt at uddelegere og også selvom du ikke nødvendigvis svømmer i penge. At gøre alle ting selv i en den sikre vej til en travl og stresset hverdag. Du kan sågar opnå at blive mere effektiv og nå mere i hverdagen ved at uddelegere dine arbejdsopgaver og gøremål. Det kan være alt ligefra dagligvarer indkøb, børnepasning og rengøring til professionelle arbejdsopgaver som er lavpraktiske. Eksempelvis hvis du har meget tastearbejde eller andet, kan dette let uddelegeres til en studerende.

Eliminer distraktioner

Distraktioner er den sikre vej til en ineffektiv hverdag hvor du ikke får noget de gøremål som virkelig betyder noget og som er vigtige for dig. Distraktioner er med til nedsætte din produktivitet og fjerne fokus fra de vigtige ting i livet, både i dit privatliv og arbejdsliv. En undersøgelse viser, at det gennemsnitligt tager 23 minutter og 15 sekunder at komme tilbage til en arbejdsopgave med samme fokus og koncentration efter at være blevet distraheret fra den. Hvis du helt mister dit fokus kan det taget op til dobbelt så lang tid! Her er hvad du kan gøre for at undgå at blive unødigt distraheret:

– Slå alle notifikationer fra på både din computer og mobiltelefon
– Når du arbejder så brug i vidt udstrækning høretelefoner som udelukker støj
– Undgå sociale medier (Facebook, Instgram, Snapchat)
– Sørg for at fortælle folk omkring dig, når du har brug for arbejdsro.

Dvæl ikke ved ligegyldige beslutninger

Vi laver mere end 100 af små og mellemstore beslutninger hver dag. 90% af alle de beslutninger er reelt set uden betydning. Det gælder derfor om at identificere de 10% af dine beslutninger gennem en dag som rent faktisk er vigtige og af betydning, og så bruge så lidt tid som muligt på alle de andre ligegyldige beslutninger. Du bør altså skelne mellem små og ligegyldige beslutninger og store og vigtige beslutninger. Små beslutninger som du bør bruge så lidt tid på som muligt er ting som hvad du skal have på af tøj, hvad og hvor du skal spise osv. Beslutninger som kun har påvirkning på dit liv på dagsbasis. Store beslutninger er ting som en indvirkning på dit liv i en længere periode, det kan være hvilken uddannelse du skal tage, hvor du vælger at arbejde osv.

Del denne artikel

Skriv et svar